A z čeho slevuješ Ty?

Sleva má své speciální místo. V obchodních jednáních, ve vztazích, ale hlavně v našich hlavách. Jakou dynamiku slevy roztáčí? A co se přitom děje v nás?

Hodnota

Hodnota je údaj vzniklý posouzením podstaty a je vyjádřený v určitých jednotkách. V některých případech jde o objektivní jev, například zlato má objektivně vyjádřitelnou hodnotu. Naopak vašeho plyšáka z dětství vám nikdo nezaplatí tak, aby správně vyjádřil, co pro vás znamená. Jde tedy o subjektivně vnímanou hodnotu. Jinými slovy, hodnota je náš způsob, jak přisuzovat věcem váhu, kterou lze vyjádřit nějakým konkrétním číslem či škálou.

Hodnotu nepřisuzujeme pouze hmotným věcem, ale také vnitřním kvalitám, zkušenostem, vztahům a dalším entitám. Peníze jsou pouze jeden ze způsobů, jak věcem přisuzovat hodnotu a je paradoxně tím nejlacinějším. Proč? Peníze jsou oběživo. Lze je multiplikovat, ztratit a znovu vydělat, jejich nepřítomnost ještě neznamená konec. Všichni se rodíme bez peněz a postupně získáváme víc.

Horší je to už s naším časem. To je veličina, která je stritkně omezená a neustále ubývá. Nelze jí ztratit a znovu získat, natož nějak multiplikovat či navýšit. Podobně je to s naší pozorností, ta je rovněž omezená, bez urážky. Nejvyšší hodnotu v našich životech mají "věci", kterým dáváme naší pozornost a čas. Nic cennějšího už investovat nelze.

Sleva

Sleva je snížení hodnoty. Tečka. Pokud nabízím produkt nebo službu, pak by cena měla odrážet vnitřní hodnotu produktu či služby. Zajímavé to začíná být, když po nás chce někdo peněžní slevu. Určitě jste tu kouzelnou větu už slyšeli: Nemohli byste nám dát slevu?

Pokud jsou peníze přeneseným vyjádřením nějaké jiné hodnoty, proč bychom měli snižovat pouze finanční částku a produkt či službu nechat nedotečnou? Vždyť to odporuje logice. Přesto se to děje pořád dokola. Představte si, co by se stalo, kdybychom uznali, že vnitřní a vnější hodnota je prostě nedělitelná a začali podle toho jednat? Logickou odpovědí na možnost slevy by pak byly otázky typu:

  • Chcete abychom vašemu projektu dali méně času?
  • Chcete říct, že máte zájem o nižší kvalitu? ¨
  • Máme být při dodání vašeho produku méně pozorní?
  • Máme to tedy odfláknout?
  • Máme si snížit svůj zisk a dlouhodobou udržitelnost?

A pokud byste chtěli být trochu jako Sokrates, možná by stálo zato zeptat se rovnou: A z čeho slevujete vy?

Sleva před slevou

Všechno totiž - jako vždycky - začíná uvnitř. Pokud podnikáte ve službách, pak se vaše ceny nutně odvíjejí od hodnoty, jakou na trh přinášíte. A pokud si svojí hodnotou nejste jistí, jak máte ustát vyjednávání o ceně? Po tisícovkách jednání, které jsem za posledních 12 let vedl mám zkušenost, že si za svou cenou stojí jen hrstka lidí.

Ti ostatní pravděpodobně slevili ještě předtím, než je o slevu někdo požádal. Slevili ze svých požadavků. Slevili z kvality, kterou vyžadují od sebe i od svých spolupracovníků. Slevili z úrovně prostředí, ve kterém pracují. Slevili ze svého vzdělání, nebo slevili v přípravě. A není nic jednodušího než usmlouvat někoho, kdo neodvedl skvělou práci, za kterou se nedokáže pevně postavit. Je to otázka standardu, který chci pro sebe i ostatní držet.

Vysoký standard

Opačnou strategií slev je nastavit laťku vysoko. Mít ambiciózní cíle a krok za krokem o ně usilovat. Dělat věci naplno a nenechávat si nic v záloze. Dosahování určitého ideálu funguje na téhle cestě jako meta, o kterou má smysl neustále znovu usilovat. A naopak nemá funkci biče, kterým se můžu linčovat po zádech kdykoliv udělám chybu. I ty nejlepší produkty a služby vykazují chyby. Nepodaří se nám nikdy jen excelovat. Ale vždycky bychom o to měli usilovat, protože jde o přiblížení se k ideálu, ne nutně o jeho dosažení. Je to cesta mistrovství. Cesta, na které se každý milimetr počítá.

Upřímně řečeno, myslím si, že je to cesta pro všechny z nás. Postupně, krok za krůčkem, bez tlaku, usilovat o lepší verzi sebe samotného. O vyšší standard. O lepší využití potenciálu, který v nás dříma. Je to cesta, na které si můžeme odpočinout. Můžeme sejít a zase se vrátit. Můžeme klopýtnout, můžeme se učit být k sobě vlídnější. Prostor pro slevu tu ale nevidím.